Cyberpunk 2077

inż. Tomasz Majek

Cyberpunk 2077 to gra wideo stworzona przez polskie studio CD Projekt RED opierająca się na twórczości Mike’a Pondsmitha. Akcja toczy się w niedalekiej przyszłości, w której modyfikacje ciała stały się obsesją, światem rządzą ogromne korporacje kontrolujące społeczeństwo, a podziemie podporządkowane jest wpływom gangów. W ciągu ostatnich kilkunastu lat w grach wideo bardzo często poruszany był wątek transhumanizmu. Najczęściej dotyczył on, szeroko pojętego, zwiększania możliwości ludzkiego ciała poczynając od praktyk magicznych, a kończąc na dodawaniu zaawansowanych technologicznie implantów. O ile, wiele z poprzednich produkcji tego typu niekoniecznie skupiało się na szczegółowym przedstawieniu cyborgizacji, o tyle Cyberpunk 2077 ma być produkcją bardzo świadomą tego zjawiska.

Inspiracji do budowy uniwersum cyberpunku może być wiele, ale na świecie są dwa szczególne miejsca, gdzie na przestrzeni lat powstawał ten gatunek, są to Stany Zjednoczone oraz Japonia. Wynika to z tego, że tamtejsze metropolie dają wrażenie miast przyszłości, są nowoczesne, ogromne i pełne różnych kultur. W produkcjach takich jak amerykański Matrix, Blade Runner, Neuromancer, Altered Carbon i w japońskich Ghost in the Shell i Akira można dostrzec wiele wspólnych cech łączących wyobrażenie przyszłości. Także, pomimo iż USA i Japonia są zupełnie odmienne kulturowo zrealizowały wspólną wizję dla tego gatunku.

Cyberpunk jest dystopijną wizją przyszłości. Mike Pondsmith oparł swoje uniwersum na rzeczywistych obserwacjach świata. „Cyberpunk jest o interakcji pomiędzy ludźmi a technologią. Ale nie w ten transhumanoidalny sposób gdzie wszystko kręci się wokół technologii zmieniającej i rozwijającej ludzi. Jest o tym jak ludzie korzystają z urządzeń. […] Cyberpunk nie jest o ocaleniu ludzkości, ale o ocaleniu siebie.”[1]. W wielu wywiadach tłumaczy, że dla niego najważniejsze było spojrzenie w przyszłość z punktu widzenia jednostki. Na przykład, w dzisiejszych czasach lubimy otaczać się pracowitą technologią pomagającą nam w trudach codzienności, i właśnie z tej perspektywy należy spojrzeć na klimat cyberpunka, gdzie ludzie mają sztuczne kończyny, mechaniczne gałki oczne i wbudowane w mózg interfejsy i jest to dla nich jak najbardziej naturalne, oczywiste.

Wątek fabularny gry mieści się w Night City i jego obrzeżach. Studio CDPR ściśle współpracowało z twórcą Cyberpunka 2020, aby gra była niejako kontynuacją historii którą rozpoczął autor. Wiemy, że gracz będzie mógł modyfikować swoje ciało i tworzyć swoje wyposażenie, które będzie wpływało na rozgrywkę. Gra przedstawi nam wizję świata niebezpiecznego i zimnego, gdzie wychodząc z domu trzeba zabrać ze sobą broń.

Warto zastanowić się nad cyborgizacją ludzi pod kątem moralnym. Bardzo popularna dzisiaj chirurgia plastyczna i tatuaże mogą nam odpowiedzieć na pytanie: czy jeśli modyfikacje ciała stałyby się łatwe i tanie, to czy staną się codziennością? Najprawdopodobniej, tendencja do fałszywego upiększania i zmieniania fragmentów naszego ciała przekroczy granicę dzisiaj uznawaną za tabu.

Uniwersum „Modyfikowalnego Węgla” Richarda Morgana wyróżnia się koncepcją stosów korowych przechowujących świadomość człowieka z możliwością natychmiastowego wyjęcia i upowłokowienia w innym ciele – co wiąże się z nieśmiertelnością do czasu zniszczenia stosu oraz jego ewentualnych cyfrowych kopii. Po śmierci, bogaci mogą dowolnie przemieszczać swoją świadomość po wielu powłokach robionych na specjalne zamówienie, biedni natomiast, mogą liczyć na prawo do upowłokowienia w ciele przyznawanym losowo (np. kobieta w ciele mężczyzny). W tomie II serii często spotykamy się z cyborgizacją. W „Upadłych Aniołach” przeczytamy o wizji wojny przyszłości, gdzie człowiek jest niemalże bezwartościowy; jednego dnia ginie, drugiego budzi się na nowo w innym ciele i znowu wysyłany jest do walki, w której ma nikłe szanse wyjść cało. Gdzieś gubi się wartość człowieka, a istotniejszą rolę przejmuje interes.

Łącząc koncepcje Mike’a Pondsmitha oraz Richarda Morgana można wysunąć wniosek, że być może cyborgizacja nie dotknie bogatych ludzi żyjących daleko od problemów, lecz tych co funkcjonują na co dzień w niebezpiecznym środowisku i są narażeni na uszkodzenia ciała. Tak czy inaczej, dzieła z gatunku cyberpunk pokażą nam człowieka scalonego z technologią. Post-człowieka, którego umysł zmieni się diametralnie względem dzisiejszego.

Mam nadzieję, że im bardziej staniemy się świadomi zagrożeń jakie niesie łączenie człowieka z komputerem tym łatwiej będzie nam zareagować na zagrożenia. Nawet jeśli genezą cyberpunku było zafascynowanie możliwościami ukrytymi we mgle przyszłości, to dobrze by było aby dzisiejszy człowiek w porę zorientował się, że technologia może zaprowadzić nas do złego miejsca.

Dodaj komentarz